söndag 23 september 2012

Solsidan runt - Vinnare med hummer & champagne

Datum: 22 september 2012 Distans: 5 km Placering: 1 Tid: 18.47
 
Det kändes att man hade sprungit en halvmara, framförallt när jag endast hade sprungit 13-14 km tidigare någonsin. Så lyckades jag alltså trycka in ytterligare 7 km av outnyttjad energi. Dagen efter var det innebandymatch på schemat, sedan var det lätt vila med korpfotbollmatch innan löpträningen återupptog under onsdagen. Kroppen har nog inte hämtat sig helt efter den kraftiga förkylning jag råkade ut för. Det blev två rätt så korta löppass och det märks att jag inte har träning som vanligt sedan egentligen en månad tillbaka, då kroppen inte känns lika "fräsch" som vanligt. Samtidigt som innebandyträning och korpfotboll har tagit en hel del tid givetvis.
 
Solsidan Runt skulle innebära det första av två lopp samma dag. Vilket givetvis säkert både rent medvetet och omedvetet skulle ändra mitt upplägg inför det första loppet.
 
Inför: Det skulle bli lopp på "hemmaplan". Senast det begav sig i förra årets upplaga av Solsidan Runt, stod jag ute i skogen som funktionär. Någon veckan inför den upplagan, så hade jag funderingar på att kanske testa att springa loppet. Men det blev inget med det och den impulsiva löpartanken försvann där och då. 8 månader senare dök samma tanke igen, på en restaurang i Västerås och den vara mera intensiv. Den tanken startade hela den här löparkarriären och satte bollen i rullning. När nu andra upplagan av Solsidan Runt skulle gå av stapeln, så skulle jag finnas redo.
 
En av Solsidan Runts unika saker - en präst på Segway!
 
 
Jag kände att jag gärna ville springa 5 km, om jag skulle hinna med dagens andra lopp (Topploppet) samma dag för att sy ihop det rent tävlingsmässigt och tidsmässigt. Efter en kort tur med Saltsjöbanan ut mot en riktigt kylslagt Saltsjöbaden, så var det bara att försöka hålla sig värmefylld, så att man inte skulle gå sönder. Det var en hel del människor man kände som skulle stå funktionärer och det märktes att man vara på "hemmaplan" och förhoppnignsvis skulle ma ngöra bra ifrån sig. Det var ett tag sedan jag sprang 5 km, så jag kände att jag skulle kunna göra bra ifrån mig.
 
Strax innan start granskade jag det förhållandevis lilla startfältet och såg att det inte borde vara så stora svårigheter att ta en topplacering. Jag brukar inte delta i den allmäna uppvärmingen, så även denna gång. Istället satte jag på mig mina hörlurar och gjorde mig redo att sätta igång.
 
Under: Pang sa startpistolen eller inte...det var något originellt, en biltuta som fick sköta starten av loppet. Jag kom iväg i hygglig start, tillsammans med några till som låg i topp. Men bara efter 3-400 meter så låg jag i ensam ledning. Enligt min klocka så lyckades jag faktiskt få 3:10 första kilometern, riktigt bra gjort. Sedan blev det långsammare, då det blev lite backigt och motlut.
 
Eftersom jag var i stor ledning redan från början egentligen, gällde det att hacka på cykeln som fick agera farthållare för mig. Men det givetvis var det ovant, att vid ett lopp, var den som drar istället. Jag kikade bakom axeln några gånger, men jag såg inga motståndare närma sig överhuvudtaget. Det kändes nästan lite som ett vanligt löppass för mig, eftersom jag var totalt ensam. Bortsett från ledarcyklisten och några enstaka människor längs banan. Efter 2,5 km, började jag må illa och det påmindes om torsdagens löppass som jag bröt för tidigt. Är det hur jag ätit eller inte? Jag började undra för mig själv varför det började bli såhär. För otränad på 5 km, var jag ju definitivt inte. Dessutom var det faktiskt inte en helt lätt bana, det där backiga fortsatte loppet igenom och man fick aldrig någon behaglig rytm egentligen som man får vid flacka lopp.
 
När det återstod 1,5 km, så hade kroppen utsått en hel del pga illamåendet. Det var nästan så att jag behövde ställa mig vid sidan av och spy, det var otäck känsla. Framförallt, när jag var i stor ledning och mina lår inte sa ifrån. Det här hämmande mig och det blev kostsamma sekundrar som började ticka, då jag mot min vilja fick slå av lite på takten. Men jag gav mig självafan att jag skulle klara av hela loppet oavsett spykänslor och det var väldigt skönt att komma i mål på den röda mattan och var först.
 
Efter: Omedelbart efter målgång, tvingades jag gå bakom målet och sätta mig ner för att hålla nere spykänslorna. Det var hemskt och jag vet faktiskt inte dagen efter varför mina två senaste löprundor har präglats av detta. Men till slut lugnade det ner sig, så att jag inte behövde spy akut i varje fall. Tiden blev godkända 18.47. Ingen monstertid egentligen, men klart nöjd med det. Hade inte illamåendet dykt upp, kanske jag hade pressat under 18. Men så får man aldrig tänka.

Hur var banan? Det var blandat med grus och asfalt. Ganska behaglig underlag, som dras ner av att det var rätt så backigt och emellanåt ojämnt. Men en helt okej bana, som man kanske inte slår rekord på. Men man hade pressat sig lite mera, ifall man hade haft mera draghjälp av andra löpare. Dessutom var det kyliga vädret inte så himla kul heller.
 
Här blir jag intervjuad efter målgång!
 
 
Genom att vara segrare av 5 km, så blev jag intervjuad efter loppet av både Löpning för alla (Intervju för Solsidan runt) och av en speaker inför folk i målområdet. Det var ovant och kändes kul, jag var inte riktigt redo på detta och kan jag kanske se detta som en övning inför framtida eventuella vinster måntro?
 
Priserna går inte av för hackor heller. Jag fick en flaska champagne och hummer (Solsidan runt är bra på att driva med den bild som finns av de människor som bor i Saltsjöbaden och ni kanske har sett tv-serien Solsidan? Precis så är det en hel del på riktigt här.) Dessutom blev det ett valfritt pris och jag valde ett presentkort på ett halvår på World Class, jag får hoppas att jag får arslet ur och kan dra mig till gymmet under vinterhalvåret. Dels för att förstärka en del muskler, som krävs för löpning.
 
Här står jag med dagens middag?
 
 
Summa summarum, så var det riktigt kul det här och även om det var c:a 65 deltagare. Så stod jag ändå där som en vinnare i slutet och jag var lycklig över min första tävlingsvinst. Det här kan helt klart användas som sporre inför framtiden, det är ju alltid kul att vinna.

11 augusti - Telge Stadslopp (Södertälje) - 5 km - 17:36
18 augusti - Norrköpings Stadslopp (Norrköping) - 10 km - 37:55
29 augusti - Hälsoloppet (Huddinge) - 5 km - 18:05
8 september - Sicklaloppet (Nacka) - 10 km - 38:28
9 september - Sparbanksloppet (Norrtälje) - 5.5 km - 21:37
15 september - DN Stockholm Halvmarathon (Stockholm) - 21.098 km - 1:24:58
22 september - Solsidan Runt (Saltsjöbaden) - 5 km - 18:47
 
---
Illamående efter loppet alltså? Hur skulle det gå i Topploppet 2,5 timme senare, det blir mer info om det om någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar