tisdag 26 november 2013

Byta spellista - Ytterligare en framgångsfaktor?

Ibland så märker man att man har tagit sig till nästa platå, lyft både sin lägsta- och högstanivå. Det är en otrolig känsla och det finns många små små detaljer som jag filar på för att det ska ske. Nya skor kan vara en, att pressa sig ännu mer är en annan. Att förbättra sina kostvanor och äta mer av något, samt under ett visst tidsfönster i synk med när träningspasset ligger är en annan. Hur jag har tränat dagen innan. Det finns som sagt många anledningar till att man går vidare i sin utveckling. Det finns löpare, som stagnerar och som inte kommer någon vart.

En väldigt enkel anledning är man kör samma pass i samma tempo och reflekterar varför det inte blir bättre? Den är rätt så självklar. Jag har själv "fastnat" när jag sprang min mil på runt 38.XX-tid i början av min karriär och var frustrerad att jag inte kunde göra samma fina utveckling i 10 km, som 5 km. Några anledningar var att jag tränade ännu hårdare vid snabbdistanspassen, utöver det så ökade jag passen från 2 till 3 gånger i veckan samt ökade successivt mängden. Jag tror t o m att jag började äta ett väldigt stadigt mellanmål vid maj månad (samma månad då jag gick under 38 minuter på milen också). Små detaljer som hela tiden pekar på en utveckling, jag är glad att få vara medveten kring detta och har möjligheten att fortfarande med enkla medel att lyfta mig.

En annan faktor som hände efter sommaren, var att jag bytte Ipod att springa med. Från min senaste Ipod med runt 65 låtar (som jag hade kört sönder fullständigt under alla otaliga löpturer), så började använda en Ipod version äldre med 350 låtar. Låtar som jag helt hade glömt bort att jag gillade överhuvudtaget och som gav en "fräschetskänsla" till min löpning och gav en nytändning som fick mig att pressa mig ännu hårdare. För jag var väldigt trötta på den lilla och slutkörda spellistan på min nya Ipod. Jag tror knappast att det är en slump att mina bästa träningspass har kommit de senaste månaderna, i samband med att jag har bytt Ipod och spellista. En till faktor som jag har lyckat slipa fram under resans gång. Vad blir nästa detalj att finputsa för att bli ännu bättre?

6 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen det med låtlsta. Även om jag bara har musik på mina (ganska sällsynta) asfaltpas för i skogen vill jag vara ett med naturen haha. Jag har laddat perfekta löplåtar genom att söka på spotofy på 180 bpm. Ger ett helt nytt flow i steget!
    En annan detalj som verkligen gjort skillnad för mig är armarna. Höga händer böjda armar och bara fokusera pendeln bakåt. Har minskat min självsvängning betydligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också har upptäckt vad musik kan göra med ens pass och hur variation kan skapa ytterligare utveckling!

      Radera
  2. Så sant. Variation är det bästa!
    Harvar man ofta runt i samma tempo (jag är jäkligt "bra..." på det) så händer inte så mycket. Men jag har, precis som du, märkt skillnad från i somras fram till nu. Synd att foten har krånglat nu bara. (eller kanske pga.....?) :-P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det vet man aldrig. (:
      Det är dock väldigt viktigt att förstå vad man är i sin utveckling och hur man kan ta sig vidare samt om man är beredd att offra lite för att nå dit!

      Radera
  3. Hej!
    Musik gör otroligt mycket för löpningen och tempo. Viss musik sänker helt med våld tempo, medan annan musik helt enkelt inte går att springa till. Sabaton är ett band som får mig att springa som en dåre. Det bara skenar helt hejdlöst om jag lyssnar på Sabaton. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också har hittat något som gör att du "springer som en dåre". Musik är fan viktigt, jag vet inte vad jag skulle göra utan det vissa pass.

      Radera