söndag 10 februari 2013

Bambi på is igen efter 15 år!


Det var länge sedan. Säkert minst 15 år sedan jag åkte skridskor senast. Idag gjorde jag comeback. Är det något jag har bestämt mig för den senaste tiden, är det att bocka av olika livsmål i livet och det är att åka skridskor så pass bra, så att jag kan lära mina framtida barn och självklart, att jag ska ha det roligt på vägen. När jag äntrade isen med skridskorna knyta tillsammans med sambo, så var det var väl med skräck i ögonen att jag skulle ramla och att allt skulle gå åt helvete. Det enda jag hade snappat upp som ett mantra när man åker skridskor är "böj knäna", så jag gjorde just det och försökte skjuta ifrån så gott det gick tillsammans med min sambo. Så det tog inte lång tid tills jag fick åtminstone hygglig snits på det hela, jag kunde åtminstone släppa sargkanten i omgångar och klarade även att åka självständigt. Jag var väldigt lycklig efter denna lilla utflykt, även om det är långt kvar tills jag kan åka bra. Så har jag kommit en liten bit på vägen och insett att inget är omöjligt, bara man har bestämt sig. Förhoppningsvis kan man testa att åka om 1-2 veckor igen.

Efteråt blev det varm choklad och macka av skogaholmslimpan som mellanmål, som sig bör.






---

Utöver skridskoutflykten blev det även en löprunda idag. Jag som för 2 veckor sen började se bättre grepp på asfalten och behagligare temperaturer, fick det grusat av all snö som for fram återigen kort efter det. Men det är bara att bita ihop och köra. Jag körde min standardrunda på 9 km på asfalten, det var lite halt och det var rätt så blåsigt den andra halvan. Men med människor som diskuterade tv-spel när jag sprang, fick jag ta det hela med ett leende. Det blev totalt 4:15/km i snitt.

Helt ok. Jag hade faktiskt ingen energi efter skridskoutflykten och hade jag inte haft både sambo och samvete som pockat på, så hade jag nog stannat kvar i soffan och bara gjort ingenting. Dessutom hade jag två "sega" pass i veckan, så det var skönt att få upp ett bra pass. Första gången på mycket länge jag har sprungit tre pass samma vecka, extra kul att fokusera och nöta helt enkelt.


2 kommentarer:

  1. Vilket vintermys! Har nog inte stått på ett par skridskor sen mellanstadiet typ, men det får jag ändra på nästa vinter :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det tycker jag att du ska göra. Jag var inte särskilt duktig på det för 15 år sen, men det gäller bara att våga. Kanske ser konstig ut, när man inte är så jättebra på skridskor, men det var lärorikt och mysigt. (:

    SvaraRadera