tisdag 1 september 2015

Inför nästa 10



Några dagar efter loppet i Södertälje, så kommer nästa lopp.
Rapport kommer från Södertälje inom några dagar, nu är det helt plötsligt dags att ställa om fokus till ett nytt lopp. Kort inpå. Man hinner inte ladda om alltför mycket och sätta sig till rätta, att gnugga in nya pass. Det går så snabbt, så besinningslöst. Egentligen helt galet, men samtidigt så rogivande. Nästa mål är bakom nästa dörr. Redo att visa var du står i din form. 5 km i Södertälje berättade för mig var jag stod på den sträckan, men var står jag på 10 km egentligen? Jag hade ett dåligt och ett okej lopp på samma dag för lite mer än två veckor sen (Norrköping och Midnattsloppet). Det spelar ingen roll hur mycket kroppen tar i, det känns nästan omgående i vilken form kroppen är i.

Jag sprang lopp i lördags. Jag löptränade både i söndags och igår. Utöver detta, så hade jag även två korpmatcher. Kroppen har fått jobba, nästan så att man har nått maxgränsen för vad kroppen orkar med egentligen. Det finns väl tre ställen som kroppen har extra ont på, jag behöver inte gå igenom vilka nu. Däremot så känns det rätt rejält ifall du har sprungit ett pass innan, du ska spela match. Ljumsken är som den är och den gnäller direkt, när den får kallna till lite och den ska aktiveras. Samtidigt gillar jag ändå den smärta som jag får utav träningen och all träningsvärk, det har jag skrivit om förut. Det är sjukt, men då vet jag att jag jobbar hårt och att kroppen får vara aktiv. Någonstans hoppas jag också att det innebär att jag kanske får leva lite längre också, att få njuta av att utmana sin kropp.

Så hur det går imorgon på Hälsoloppets 10 km? Bra fråga. Det blir fjärde året i rad (tillsammans med MälarEnergi Stadslopp och Telge Stadslopp, det enda loppet jag har sprungit samtliga år hittills). 2012 sprang jag 18:05 på Hälsoloppets 5 km, 2013 sprang jag 17:32 på 5 km och 2014 sprang jag 36:40 på 10 km istället. Ingen utav dessa gånger vill jag minnas att jag har känt mig bra, antingen inte helt kry eller ont i någon kroppsdel. Många ursäkter, eller så öppnar det faktiskt upp för att det kan bli en okej tid imorgon. Vi börjar med att försöka slå förra årets tid på 36:40, sedan får vi se hur långt ner vi kan pressa tiden. Ingenting är omöjligt, men jag har lärt mig att vara ödmjuk för alla prövningar framöver.

2 kommentarer:

  1. Har för mig att jag prickade 36:40 förra året! Då säger vi väl 36:24 i år då! ;-)

    SvaraRadera
  2. Nejdu, jag vet inte du vill "provocera" med en sådan skittid. Oavsett vad, så gick det betydligt bättre. ;)

    SvaraRadera