onsdag 29 april 2015

Stopp!



Det är mycket nu. Det händer saker överallt hela tiden. Från att jag en gång i tiden, varit helt "offside" och inte varit med spelet någonstans egentligen, så är jag i närmast på många ställen samtidigt. Jag har själv valt att ha det så. Om vi nu ska prata om löpningen främst. Det är minst fyra pass i veckan med varierad mängd och längd. Det finns dagar, som exempelvis gårdagen, då jag undrar om det är verkligen värt det? Jag led av solklar sömnbrist, ändå hade jag ett intervallpass inplanerat. Hela dagen var jag som en flamsig zombie. Tisdagar är så. Jag börjar tidigt, då gör jag någonting som egentligen är direkt korkat. Eftersom jag inte kommer att ha möjligheten att lägga mig tidigt, så drar jag över med flera timmar. Dumt, javisst.

Så hur gick det där intervallpasset? Över förväntan. Det blir 3 km till IP och 3 km från IP, där emellan är det 10 x 400 meter med gåvila som gäller. Vissa av intervallerna gick något snabbare än vad de brukar göra och då tog jag inte i för fullt. Det är alltid lugnt psykiskt, strax innan man sätter igång med en intervall. Samtidigt, är det lika befriande när du kliver över mållinjen. Nöjd över detta, så lufsade jag hem och drog en riktigt go dusch. Stolt över att jag hade genomfört passet, trots att jag knappt kunde hålla ögonen öppna.

Det är vid sådana tillfällen, som man får stanna upp och sätta upp ett blött pekfinger i skyn. För att säkerställa var någonstans man befinner sig fysiskt, men framförallt mentalt. Jag är trots allt "bara" 27 år och jag vill inte bli för sliten, så att jag tappar alla trådar. Jag gillar att ha många bollar i luften, det är ingen hemlighet. Samtidigt gäller det att ha känslan, för vilken boll som du ska koncentrera dig på härnäst. Förutom att löpningen nu och då, alltid finns med på olika sätt i mitt liv. Så ger mig löpningen en frihet att tänka, att sortera tankar och att se framåt. För är det något ett löppass ger mig, så är det en energiboost och mera självförtroende till en person redan just nu älskar att känna sig stark. Så nu har jag tänkt färdigt, dags för ett nytt pass imorgon igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar