fredag 26 juni 2015

Nytt äventyr i en ny stad

Just ikväll har det sprungits i Trosa. Det där Trosa Stadslopp jag har sprungit 3 år i rad. Av olika anledningar blev det inte så den här gången. Jag har bland annat valt att imorgon springa Kalmar Malkars, en halvmara. Jag vill emellanåt byta ut gamla lopp mot nya, så blir det ibland. Det finns bara ett visst antal helger som det finns möjlighet att springa på och då får man prioritera. Jag har aldrig varit i Kalmar, så jag har valt att prioritera en halvmara i en ny stad. Enklare än så är det inte. 

Det blir en ordentligt heldag imorgon, då vi först flyger ner till Kalmar och sedan har några timmar att spendera där innan det är dags att springa själva loppet. Det blir nog kul att strosa runt i Kalmar kan jag tro. Det fanns ett problem när jag började kika på det här loppet, det fanns inga hotell i närheten lediga i stort sett. De få som fanns var egentligen inte mycket att hurra för, till slut tänkte jag boka ett hotell av sämre klang. Så blev det inte, utan jag valde helt enkelt att titta på andra lösningar. Det är något som är kännetecknade för mig som person, att hitta oortodoxa lösningar för att nå dit jag vill. Jag ville verkligen springa det här loppet, då jag var inställd på det. Till slut hittade jag lösningen - i Växjö. Efter loppet, blir det tåg och buss till Växjö. Ungefär 1,5 timme bort. Att bo på deras stadshotell. Ett hotell som jag bodde på i slutet av förra året, då vi kollade hockey här nere. Mycket billigare än de flesta Kalmarbaserade hotell. Perfekt. 

Hur har träningen gått? Summa summarum är väl att träningen har gått bra, jag har medvetet valt att skruva ner tempot en liten smula efter maran. Det är svårt att svara på ifall det kommer att ge resultat imorgon. Men mentalt har det varit skönt att trappa ner lite, att få pusta ut. Jag slog dock två rekord på 5 och 10 km (Västerås och Karlstad), efter maran. Men det var inom 2 veckors period och det är för kort tid att svara på ifall nedtrappningen hade något med det att göra. Det krävs en längre tidsrymd för att avgöra ifall jag fortfarande kan prestera.

Så, vad vill jag med morgondagens resa? Jag har inte sprungit sub-1:20 än på halvmaran i Sverige. Jag har sprungit det tre gånger utomlands (Lissabon och Prag x2) samt en gång rätt så nära (Hamburg). Så nu är det faktiskt dags att försöka igen, antingen går det eller så går det inte. Men jag hoppas att det kommer att bli en angenäm upplevelse och jag kommer att som vanligt att göra allt för att det ska bli så bra så möjligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar