tisdag 27 januari 2015

Stryk Bratislava - Det blir Prag igen!


Ska vi sikta framåt och bli mer positiva, så kommer här en nyhet. Varje år åker jag och min sambo till Prag. Det har varit haft som en mycket trevlig tradition sedan 2008, att vi åker i mars/april. Förra året kombinerades det med Prag halvmara, där jag har mitt nuvarande rekord på 1:18:46. Det var helt fantastiskt och något jag ibland kan tänka på. Nu hade jag planerat in Bratislava runt samma tid, med lite logistik som skulle innebära att vi kom till Prag för att semestra där. I samma veva så tog platserna till Prag halvmara slut och jag märkte själv hur ledsen jag blev över att den möjligheten vara stängd.

Till slut så kom jag på en idé. Jag mailade tävlingsledningen och förklarade allt, jag försökte lisma mig in i tävlingen. Jag ville verkligen springa loppet helt enkelt. Dörren var stängd, men det fanns dock en möjlighet. Jag kunde komma in bakvägen, genom att stödja en välgörenhetsorganisation för att ta en plats i tävlingen. Jag ville inte vara äregirig, så jag bad min kontaktperson rekommendera en av de hjälporganisationer som fanns eftersom den mesta informationen var på engelska. Så det blev 620 kr på Light of the World; en organisation som bland annat försöker förhindra blindhet i utvecklingsländer.  Jag får väl säga att jag varit extremt dålig på att stödja välgörenhet i mitt liv, så det var perfekt att både kunna stödja samtidigt som jag får ta plats i tävlingen. Win win.

Nu sitter jag här och myser. Jag ska få springa i Prag och få njuta av livet igen. Vem vet? Kanske blir det show igen? Jag vet att det är en av de roligaste loppen jag någonsin ha sprungit. Det var fest innan, under och efter. Nu är det verklighet helt enkelt. På riktigt.

2 kommentarer:

  1. Hej skall även springa i Prag i år. Hur är denna tävlingen är den bra arrangerat? Är det lätta att hitta vart man hämtar ut nummerlappen osv? Några tips? / Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul Johan att du också ska springa. Det var väldigt bra arrangerat. Hela RunCzech-organisationen känns väldigt erfarna och det är så pass, att jag funderar att springa andra utav deras lopp också. Jag tror att man åkte tunnelbana (kanske var det spårvagn), sen fick du gå en liten bit. Men det var ingen större fara.

      Tips. Loppet går runt 12, i varje fall förra året. Då behöver man inte gå upp allt för tidigt och man har tid att njuta av frukosten. Tack gode gud för det. Om du åker med någon som ska heja, bestäm en bra plats en liten bit från mål. Tog över en timme för mig efter målgång att hitta mina närmaste, var väldigt klurigt ta sig förbi vissa folkmassor.

      Njut att springa en av världens snabbaste halvmaror, i en av världens finaste städer. Efter det kan du äta en "trulle" (sök på Trdlo eller Trdelnik) i ett stånd i eller i närheten av Gamla stan.

      Radera