fredag 21 november 2014

Inför säsongens sista

Då var vi till slut här. Loppet som avslutar hela säsongen 2014. Den började den 11 januari i år med Örebro Indoor Games, det slutade med nytt rekord på 3000 meter, 9:41. Sedan har det rullat med 24 lopp till av olika längder. Jag har många känslor i kroppen angående det här loppet. Dels för att jag redan känt att avslutet var som "vanligt" redan med Hässelbyloppet och dels för att jag inte riktigt har varit säker på vad jag ens har haft för målsättning inför loppet. Loppet ska tydligen bestå av en ganska tuff bana. Det är ingenting jag skräms av, samtidigt som jag tycker att det ska bli väldigt kul att vara en del av något unikt. Att få springa ett engångslopp. Att få springa ett lopp överhuvudtaget, att känna tävlingsnerverna tala till en.

Ska jag vara ärlig har jag åter dragit upp ett snäpp i träningen, den senaste tiden. Det är verkligen den sista tiden av "bra träning" innan kylan och eventuell snö kommer att ta vid. Hade det inte varit för det här loppet, så hade jag haft en riktigt "downperiod", där det hade varit svårt att motivera sig extra inför vissa pass. Nu har jag kört på helt okej. Jag är givetvis långt ifrån min allra bästa form som jag hade för 6-7 månader sedan, då var jag i mitt livs bästa form. Däremot har jag hämtat mig lite från en ganska lång säsong fylld med för det mesta glädjeämnen. Foten är som den är, fullständigt oförutsägbar. Jag kommer att när säsongen tar slut i och med imorgon, att på allvar ta tag i detta. Jag kan inte inleda säsongen 2015 med samma problem som jag har nu, utan nu måste se hur vi går vidare.

Jag sprang mitt sista pass igår, det blev ett lugnt pass på den klassiska asfaltstian på 4:17/km. Det fanns en del krafter kvar, men med tanke på att jag har sprungit ett intervallpass dagen innan och det var då var två dagar kvar till loppet, så valde jag att ta det lugnt med den delen. Vad är mina tankar för morgondagen? Det hade varit trevligt att avsluta med en 36.XX-tid, det hade jag varit mer än nöjd med. Det är dock så många variabler med trycket i tunneln, kylan och formen för dagen som bestämmer hur det kommer att gå. Det blir också mitt allra första millopp utan hörlurar, jag tror att jag kommer att klara det galant. Dags att sätta punkt för en fruktansvärt kul säsong. Jag är en fajter, en kämpe och oavsett hur det går - en vinnare. Så även imorgon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar