fredag 29 maj 2015

Just det, det är en mara imorrn - i regn.



Jag väljer en låg profil. Det är helt enkelt pga vädret och för att en mara är en mara. Den distansen är inget man leker med. Utan den är strax över 42 km. Det tar sin tid. Så långt har jag inte sprungit sen förra årets mara, där det blev 2:52. En tid jag fortfarande är stolt över. Maran kommer aldrig på något sätt att bli en distans jag kommer att älska, samtidigt så är det otroligt skönt när det är över helt enkelt. Imorgon är det dags igen, ungefär ett år sen senast. Det skiljer sig lite hur jag känner inför den här maran ifall du jämför med förra årets mara av flera skäl.

Ett av de skälen är jag debuterade förra året och ville så gärna att det skulle gå bra. Det gjorde det också, jag ville springa under 3 timmar och det gjorde jag då med råge. Jag hade förberett mig för första gången för en mara genom den träning jag bedrev. Jag hade inga fler intentioner att springa en mara förra året, mer än kanske att ha åkt ner till Frankfurt, det valde jag dock att hoppa över. Av logistiska skäl, men också att det gick bra under maran i Stockholm. Ett annat skäl är att jag vet precis hur det är att springa en mara, det finns inget sexigt med det. Det är inte glamoröst. Samtidigt så är man stolt när man har genomfört den. Ingen snack om den saken. En tredje sak som skiljer sig, är att vädret kommer att trassla till det lite. Det kommer att bli regn, ganska mycket vad det verkar. Jag har försökt att hålla mig ganska neutral till detta, det är samma för alla och nu är jag inte lika pressad, för detta är inte min debut längre.

Så hur ska det gå imorgon? Jag tror att vi får vara realistisk imorgon. Blir jag genomblöt, så blir man det och det kan sinka en del. Samtidigt så ska jag inte sticka under stolen med, att jag är i bra form och jag har fått träna precis så som jag har velat. Sedan är det alltid speciellt att träna inför en mara. För min egen del, så det ingen återkommande distans för mig. Utan det är ett fåtal som blir aktuella och det ska springas senare. Runt 3 timmar, helst under och snabbare än så. Pratar vi andra distanser, så dyker de upp alla i olika former, förr eller senare. Jag tänker inte ljuga för er, jag vet inte hur det ska sluta imorgon. Jag blir glad ifall jag kommer i mål och känner glädje, vi säger så och sen ser vi hur det gick. Okej?

2 kommentarer:

  1. Du klarar lätt under 2.50 och stämmer allt hamnar du runt 2.45. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2:45 var nog att ta i, men 2:48 kan jag leva med också!

      Radera