fredag 22 maj 2015

Tillbaks där allt började



Den 19 maj 2012. Alltså lite mer än 3 år sedan, så började allting på riktigt. Då sprang jag mitt första lopp. Skärholmsloppet blev startskottet för det som jag är mitt inne i nu. Det var bara ett par dagar innan som jag hade bestämt mig för att jag helt plötsligt skulle springa ett lopp. Det blev ett pass innan det loppet, sedan satte det igång. Jag var rätt så nervös och hade inte koll på någonting. Allt runtomkring, hur det går till vid ett lopp, hur man använder nummerlappen (hur svårt kan det vara?). Stå vid många andra erfarna löpare och sedan springa ett lopp på 5 kilometer. För mig var det då en evighet och en pärs utan dess like. Tiderna hinner sannerligen förändras. Nu har löpning blivit en naturlig del av mitt liv.

Jag återvänder till Skärholmen som en rutinerad löpare. Upp emot 80 lopp senare av alla dess slag och karaktär, så är det en löpare som har sett både det ena och det tredje. Den som sprang på 20:05, återvänder för att sänka sitt eget banpers med några minuter. Det är med en skräckblandad förtjusning som jag helt enkelt får möjlighet att springa Skärholmsloppet. Vad jag minns så var loppet inte helt lätt, men att det var kul att springa i gallerian. 2013 så sprang jag Göteborgsvarvet och 2014 så sprang jag Riga halvmara istället för Skärholmsloppet. Nu var det dags igen. Ibland finns det lopp man inte kan springa, för att man måste välja helt enkelt. Den här gången föll det sig naturligt att välja det här loppet.

En anledning till att också välja att komma tillbaka är distansen. 5 kilometer är numera inget som jag för i tiden prioriterade över andra distanser, utan den har kommit lite i skymundan. Det är faktiskt årspremiär på den här distansen utomhus. Jag har sänkt mitt pers inomhus till 16:33. Jag vet att banan är småtuff, så en tid runt lägre 17, får väl anses som mycket bra i det här fallet. Dessutom har jag som bekant sprungit MilSpåret (rapport kommer) i torsdags, så det är perfekt att jag får en kortare sträcka att bränna av. Alla sagor har en början och min börjar här, det är dags att bege sig "hemåt" och visa upp för fansen här, hur mycket jag har mognat som människa och löpare.

3 kommentarer:

  1. Såg dig idag, kul, för nu kopplade jag äntligen, sett dig på flera lopp. :) Eller rättare sagt din ryggtavla sticka iväg i full fart. MVH, Susan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susan,
      Kul! Jag får hoppas att du hinner hälsa nästa gång då! (:

      Radera
    2. Hej Susan,
      Kul! Jag får hoppas att du hinner hälsa nästa gång då! (:

      Radera