söndag 6 januari 2013

Massage & nytt pass






I fredags var det dags för det jag har väntat länge på att göra. Att testa att bli masserad, nu när jag har gått och blivit löpare. Jag surfade runt på internet samma dag, för att hitta någon som kan utöva någon form av massage på vägen hem från jobbet. Till slut föll valet på Cityterapeuterna som ligger vid Hötorget/Stureplan. Jag går dit, sätter mig och väntar på min ny tur. När det är dags kommer vi överens om att massören ska fokusera på framsida och baksida lår, samt vaderna. Jag hade trott, att massagen skulle vara bekvämligt och nästan hypnotisk skön. Men mina stela och spända muskler fick sig snällt bli masserade till den grad, att jag fick känna smärta jag aldrig hade känt förut. Det kändes som att lårmusklerna blev fysiskt bortplockade och flyttade till en annan del av min kropp, det var nästan så att man behövde en bitring under tiden.

Men det var bara inte dock utav smärta, utan det var emellanåt behagligt för mina ben att få känna på att få lite behandling. Det var nog dags för det nu. Vi får väl se hur det blir i framtiden, men jag är nöjd över besöket i varje fall.

---


Söndagens löppass, som skulle följa upp årets första pass. Det blev lite av en besvikelse, det blev det normala asfaltpasset. Jag vet inte om det var av fredagens massage, den kyliga luften eller något annat. Men jag hade inte samma "studs" i benen och jag valde att avbryta 1 km från slutet, då jag inte var alls nöjd idag. Det blev 7,5 km på c:a 4:22/km i snitt, jag vet att jag har höga krav och att det kan verka löjligt att avbryta ett sån't här pass. Men idag "studsade" jag inte fram och det var dessutom bättre sträcka att springa, inte alls lika halt som senast. Men med lite besvikelse, så får jag bara ladda för nästa pass senare i veckan för att få till ett bättre pass.

2 kommentarer:

  1. min första halvmara blev 1:09

    men då hade jag också 14:45 på 5km
    30:24 på 10km.

    Nån löpare bvar jag dock aldrig, jag sprang bara för att träna inför skidsäsongen.

    SvaraRadera
  2. Wow, imponerande om så var fallet. Vilken halvmara var det du sprang så fort på?

    Varför började du inte löpa och satsa seriöst, när du hade så fina tider att gå efter undrar man?

    SvaraRadera