onsdag 9 oktober 2013

Korv och makaroner är INTE vinnarmåltiden!





Ibland kan man konstatera olika saker, med hjälp av sin löpning. Vad sägs om detta? Jag åt varm korv och potatismos med alla möjliga tillbehör till lunch, inte alls den bästa måltiden. Men det fick duga. Sedan flöt dagen på och mellanmål med Kesella, mörkt bröd och bananer intogs. Precis som vanligt. Min planering flög all världens väg när jag hade tänkt fel, då jag var "tvungen" att se hockeymatch (Jag tänker inte nämna laget, då det går käpprätt åt H-Vete) på TV och skulle alltså inte hinna med att springa innan matchen, då jag kom hem sent.

Så jag tittade på matchen, samtidigt som korv och makaroner intogs till middag. Jag tycker det är gott att äta, men jag hade mina misstankar att det inte skulle ge det "raketbränsle" jag skulle behöva. Två "halvbra" måltider således. När jag sprang ut vid 9-tiden på kvällen, så var det återigen dags för min kära pannlampa att göra anspråk på dagens pass. Det här är alltså sista passet innan loppet på söndag. Det skulle inte bli snabbt, utan jag hade först tänkt strax under 4:00/km i snitt. Men mina ben var totalt döda på energi och jag hade nästan trott på en effekt som förra onsdagen (då jag var som en flipperkula). Men tji där fick jag. Men 11 kilometer asfalt blev det och 4:08/km i snitt. Helt galet egentligen att jag kan bli lite småsur över passet, när jag springer ändå ganska fort. Det var alltså inte meningen att vara något intensivt pass, utan bra för kroppen att få en genomkörare.

Så korv och makaroner är alltså inte föredra som energi eller så har jag antagligen ute och cyklar. Det är nog bara mitt hjärnspöke som skojar det.



4 kommentarer:

  1. Jag håller med. Korv är inte bra bränsle. Mycket av den här "billiga och enkla" maten är ganska dåligt bränsle. Tänker till exempel på pannkaka, blodpudding och fiskpinnar (förutom korv som du nämnde).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskpinnar har inte funnits i min kost sedan jag började springa på riktigt. Synd. Fiskpinnar väcker trevliga barndomsminnen till liv! (:

      Radera
  2. Korv är inte bra.... om det inte är ren köttigkorv. Köper mina med minst 90% kötthalt. Ibland lyckas jag hitta 99%, det smakar gott och mättar på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är gott, oavsett kötthalt. Ibland får man unna sig. Men när det kommer i kombination med träning, så får man välja noga!

      Radera