onsdag 24 oktober 2012

Dunkdunk och så lite prat! Vad lyssnas på?


När jag springer lopp och springer mina löppass, så har jag hörlurar på och lyssnar på lopp. Det finns i stort sett inga undantag för det, det underlättar väldigt mycket för mig och det känns extra kul. Allt som oftast har jag en spellista med "tuggummitechno", pumpande och upplyftande musik, som får mig att aldrig tappa skärpan och hela tiden vara fokuserad på det mål jag har framför mig.

Det är dock inte bara musik som flödar i mina öron under löppassen, emellanåt varvar jag med podcasts också. Radioprogram som du kan ladda ner och lyssna på när du vill.

Jag har två som gått väldigt varma den senaste tiden och det är:

 


P3 Dokumentär - Jag har nog lyssnat igenom i stort sett samtliga av intresse ända från alla första början. Nu senast lyssnade jag på Englamordet, under min tågresa till Göteborg och programmet över en timme, bara svischade förbi helt enkelt. Med väldigt intressanta ämnen, så flyger tiden fram och det är alltid extra kul att lyssna på i löpspåret. Då tid försvinner och ersätts med dubbelt välbehag. Här hittar du dokumentärer om alla intressanta händelser, som du kan tänka dig. En av favoriterna är Estoinakatastrofen och de med Olof Palme-anknytning.


Svamppod Fyrkant - Allt började egentligen med för 2 år sedan med en podcast som hette Retroresan. Det var två snubbar, som satt vad jag kunde föreställa mig, en förlängning av svettiga pojkrum och pratade gamla spel varje avsnitt. Det var i stort sett en njutelse varenda gång, man fick chansen att tanka ner ett avsnitt av Retroresan (nästan lika kul att vänta på RR-avsnitt, som att följa en bra TV-serie). Retroresan har också förgyllt mina dagar utomlands på olika sätt. I början av den här sommaren lades Retroresan ner, ur askan, fick vi Svamppod Fyrkant. En podcast, som har växt från ett svettigt pojkrum till att vara vuxen. Nu samlas delar av Svamprikets redaktion och pratar (nya) spel, håller utläggningar som når långt bortom det aktuella ämnet och 2 timmar, känns som en halvtimme, när avsnittet är slut. Håller mig sällskap både på löpturer och på väg/från jobbet.

Jag får nog säga att SR:s arkiv för alla radioprogram, sen typ 2005, är en riktig guldgruva och jag ser egentligen bara toppet på berget och har mycket mera att grotta ner mig i. Sen finns det andra, utomstående podcasts, som jag ska fördjupa mig i. Jag kommer nog behöva få återkomma i ämnet.

---
Löpningen? Jodå, det har blivit ett löppass idag. Smått otroligt, då jag har sovit sisådär de senaste dagarna och har inte haft chansen att äta ordentligt de senaste dygnet. Det blev ett pass med mycket hunger. Det stannade på 7.2 km, på snittiden 4:03/km. Det får jag vara nöjd med, helt klart, med tanke på de förutsättningar som låg och skrapade i kanten. Nu lämnar jag asfalten, som jag har sprungit i två dagar i sträck och springer terräng i helgen. Äntligen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar