tisdag 14 januari 2014

Intervallträning på "hemlig ort"




Igår gjorde jag något impulsivt. För inte så länge sedan dök det upp ett mail. Där det stod att det var gratis träning i inomhushallen Quicknet Arena. Toppen! Bra tider, som ligger strax efter jobbet på måndagar och torsdagar. Det fanns bara ett krux, Quicknet Arena låg i Västerås och det var långt bort det. Jag har aldrig tränat i en inomhushall, bara sprungit två tävlingar i Örebro. Mina alternativ har varit få och egentligen omöjliga. Solna- och Sätrahallen hade sena tider för allmänheten som inte passade mig, då skulle hela dagen var borta p g a lite intervallträning, det kändes inte okej. Storängshallen hade just nu inga tider för allmänheten och vore den absolut bästa. Bosön är alldeles för långt bort för att det ska vara smidigt överhuvudtaget.

Så efter väldigt kort betänketid, så valde jag "impulsivt" planera in att jag skulle åka till Västerås under gårdagen. Jag fick byta arbetstider för två dagar, samt gå lite tidigare för att göra detta möjligt. Ett annat skäl var också efter mitt nya rekord, så har det var otroligt mycket ståhej kring mig som löpare i Stockholm, fans och journalister har funnits i vartenda gathörn och att åka till Västerås utan att någon visste om det, var ett sätt för mig att träna ostört från alla. Jag kan inte vara tillgänglig för media hela tiden, så när jag kom till en hall utan en enda journalist som väntade mig, så var det perfekt. Jag fick göra det jag ville mest. Att springa. Det blev 2.6 km uppjogg. Trappan ner: 1000-800-400-200 x 2 samt 2.6 km nerjogg. Totalt så sprang jag alltså 50 varv, alltså 10 km. Det ltåer helt galet, men så är det. Ett pass som ni kan läsa mer om under min träningsdagbok. Jag var nöjd, jag kände mig som ett litet lyckligt barn på julafton att få den här fina möjligheten. Jag upplevde dock att kurvorna varade längre och kändes mer jobbiga än Tybblelundshallen i Örebro, fast det kanske inte skiljer något alls? En viss skillnad kunde jag utröna i varje fall.

Är det här nästa stopp i min framgångsrika saga?
 Sedan blev det att åka hem igen. Jag älskar att åka tåg, så att bara få vila och ta det lugnt på tåget, utan känna någon större press eller stress var optimalt. Jag var hemma till kl. 8 och jag gör gärna detta igen ifall jag får möjligheten igen. Genom detta blogginlägg kanske journalister och fans gör sig redo att boka in sina tågbiljetter till Västerås?

Utanför hallen står det 30. Men jag sprang nog snabbare än så inuti hallen!

10 kommentarer:

  1. Kul grej, och ambitiös, men hade det inte varit lättare att åka till Bosön :-). Fast det är ju kart, då slipper du ju inte alla journalister som jagar dig :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den tidiga tiden i Västerås passade mig ypperligt och det var till synes rätt lugnt i hallen, sen gillar jag att åka fjärrtåg. (:

      Ja, det var ganska skönt att få flanera obemärkt i Västerås. Det har blivit för mycket den senaste tiden!

      Radera
  2. Välkommen till stan och hedrade är vi. En fin hall har vi allt och ja kurvorna är riktigt jobbiga. Tycker de lutar för mycket men har heller inte sprungit i någon annan hall så det är möjligt att det ska vara så. Hoppas du kommer tillbaka. Ett av dina fan (Martina)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och bock för att jag fick komma. Skönt att jag inte var "konstig" angående kurvorna, kändes inte alls lika klockrent som i Örebro (för övrigt de enda hallarna jag har sprungit i). Det är inte omöjligt att jag återvänder till Västerås och då kan jag gärna skriva autografer till mina fans. ;)

      Radera
  3. Ah, "min" hall. Visst är den fin. Om än lite sliten. Tror faktiskt kurvorna har en "längre" dosering än Tybblelundshallen :-) Nästa gång får du förvarna så att vi kan komma dit och bli ifrånsprugna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, lagom mysig. Var helt klart skönt att få ett brejk direkt efter jobbet och få den möjligheten. Vi får väl se om jag berättar för allmänheten när jag drar utanför 08-området för hemliga träningspass! (:

      Radera
  4. Gött! Visste du skulle ta och få lite inomhus fart :D Bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Kul att prova på nått nytt, man brukar alltid få en riktigt "nytändning" efter nått sånt tycker jag! 50 varv dessutom, grymt jobbat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hade verkligen väldigt kul när jag sprang. Väldigt jobbigt såklart att köra tuffa intervaller, men jag kände mig full av energi ändock!

      Radera