tisdag 7 januari 2014

Var är min lunnefågel?

En satans lunnefågel som första bild. Varför då undrar ni? Jo, jag skrev i min första del av årssammanfattningen att jag skulle till Island och dit åkte jag mellan jul och nyår. Alldeles själv, för att få lite lugn och ro. Jag har en del länder och ställen att besöka för att bocka av, Island var helt klart ett utav dem. När jag förstod att jag skulle ha en del ledigt under den här perioden, så tänkte jag att det var lika bra att göra slag i saken. Det är där lunnefågeln kommer in, sådana härliga små krabater ska finnas på Island och är de inte vackra?

Vilken vacker utsikt från Hallgrímskirkja över Reykjavik

När man är hemma, så är man antingen ledig och tar det lugnt (vilket är väldigt gött det med) eller så är man på jobbet, där det är fullt sjå. I vilket fall, så är alltid löpningen runt hörnet och lurar, man känner en sådan mental press att snart är det dags att springa igen. För det mesta framkallar löpning någonting positivt, men sedan Hässelbyloppet har jag börjat tränat ännu mer, mer än någonsin. Någonstans så slår man bakut och undrar återigen om allt det är värt det. Visst fasen är det värt efter att har sprungit mål i något lopp med en superfin tid. Till Reykjavik hade jag tagit med mig löparskorna, inte för att springa ute, det var totalt omöjligt att göra det. Det var svinkallt ut och riktigt halt, så det var inte att tänka på. Däremot hade jag förhoppning att springa i Laugardalshöll. Tyvärr inte fick allmänheten, däremot gick jag dit ändå, för det fanns annat av intresse där.

Här utspelade sig århundradets match, nämligen mellan Fischer och Spasskij i Schack-VM 1972.
Jag fick kika i en gästbok, där bägge schackmästarna hade skrivit sina autografer. Snitsigt.

Trots att matchen utspelade sig lååångt innan jag var född, så har jag genom den suveräna HBO-dokumentären "Fischer against the World" (se den) ändå fått en viss förståelse hur står matchen var, samt att pappa min var rätt så intresserad av schack en gång i tiden. Jag kan själv identifiera mig i Fischers storhetsvansinne, det är något jag själv applicerar dagligen i mina egoboostar för att bli en bättre löpare varje dag.

Det blev också en tur till blå lagunen, självklart!
Om man inte varit på Island, så har man nog ändå en romantiserad bild av hur vackert det är. Det var inte så, det var ännu bättre än vad jag hade trott. Många fina vyer på de utflykter jag gjorde och härligt laid back staden Reykjavik var, det var mycket som föll på pluskontot. Sen att vinden gjorde att det kändes som -40 typ, var en helt annan sak.

Rogivande vattenfallet Gulfoss var ett annat stopp på vägen!
Det gör inget att min resa till Island inte innehöll ett enda inslag av löpning, ibland behöver man få en mental friresa från allt som har med löpning att göra. Att få sakna det lite, att få fundera över året som har varit och året som komma skulle. Det kändes väldigt tråkig att lämna Island, men jag fick ny energi på köpet. Hur blev det med den där lunnefågeln då? Tyvärr blev det att bara köpa en gosedjursversion, men nästa gång när det är lite varmare, så ska jag köpa en. Det lovar jag. Så länge får min lilla lunnefågel hemma bli min maskot för 2014!

9 kommentarer:

  1. Fina bilder! Kul att se, när jag trots min islandsnördighet aldrig varit där under vinterhalvåret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Jag tror säkert att sommarhalvåret och vinterhalvåret bjuder på olika, men helt gudomliga upplevelser bägge två! (:

      Radera
  2. Jag bor i Reykjavík. Nu blev jag lite stolt för att jag var ute och sprang i mellandagarna trots att det var så blåsigt och halt. Men vad dåligt att de inte lät dig springa i hallen om det nu ändå fanns någon där under helgerna. Det finns en löpargrupp som jag tror springer där två kvällar i veckan just för att det ju ofta är så mycket halka den här tiden. Vem som helst kan gå dit och det kostar typ 100SEK i månaden så det är ju inte så blodigt även om man skulle gå en gång :) Jag kan mejla dig min e-mailadress om du kommer tillbaka någongång så kanske jag kan hjälpa till. Mesta informationen på nätet om löprelaterade grejer är på islänska tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du har hittat till bloggen, glad jag blir. Wow, att du sprang i mellandagarna är helt makalöst. Jag är glad att jag inte bröt benet när jag flanerade runt i varje fall.

      Det var en receptionist på hotellet som ringde hallen och de fick ett nej, när jag var i hallen dagen efter för att titta där den legendariska schackfajten utspelades, så hade jag inga tankar att fråga faktiskt. Var ganska trevligt att inte behöva tänka på löpning för en gångs skull.

      Har sett ditt mail, tackar väldigt mycket för alla info och kommer svara på det inom det närmaste.

      Som sagt, kul att du har hittat hit och välkommen!

      Radera
  3. Island island! Är helt klart en Ö jag hade velat åka till men konstigt nog tittar man på helt annat när man väl sitter där.. Har dom Marathon tro :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart väl värt att besöka.

      Absolut, personen ovanför har stenkoll på löputbudet på Island. Men Island Marathon (och halvmara, samt 10 km) går den 24 augusti. Bara googla, så hittar du mer info! (:

      Radera
  4. Hej Andreas,

    Har varit på Island 3 gånger nu (och det kommer bli fler). Det är verkligen mitt älsklings-resmål. Åker du dit igen rekommenderar jag dig varmt att vandra.

    Här är lite bilder från vandringen vid mitt senaste besök:
    http://carlwistedt.blogspot.se/2011/07/island-2011-i-bilder.html

    Här lite fler, när jag bla sprang ett 10k-lopp där och fick möta deras OS-Marathon-löpare Kári Steinn Karlsson:
    http://carlwistedt.blogspot.se/2011/07/uppdatering-island-127.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fasiken vad kul att se och läsa!

      Det lär nog bli fler gånger för mig också!

      Radera